La 66 de ani, conduce o afacere cu mobilă și este mai energic decât angajații tineri!

        Nu o dată, planurile bine făcute de acasă nu se potrivesc cu realitatea din târg, însă apetitul pentru risc pare să fie o a doua natură pentru antreprenorii ro­­mâni, iar Alexandru Rizea, proprietarul LEMET, nu e o excepție. Dimpotrivă!

        Privită de sus, de pe coline, fabrica produ­cătorului de mobilă din Brebu (județul Prahova) lasă impresia că în cei peste 41.000 de metri pătrați ocupați de halele de producție nu există spații nefolosite. Iar senzația de eficiență geometrică și ordine militărească este con­firmată odată cu intrarea în „inima“ aface­rii LEMET.

        Când clienții ajung aici, au impresia că proprietar este un neamț, lasă se înțeleagă Alexandru Rizea (66 de ani), cel care a pus bazele companiei în urmă cu mai bine de un sfert de secol. Cu o gândire riguroasă, aproape matematică, de inginer foarte exi­gent, Alexandru Rizea reprezintă arhetipul antreprenorului ro­mân care a pornit la în­ce­puturile tranziției românești un business al cărui potențial l-a intuit rapid, însă nu avea și o strategie pentru a-l atinge.

        „Nu am avut niciodată un business plan, dar am știut mereu unde vreau să ajung“. De fapt, nici măcar acum nu își face pla­nuri decât, cel mult, pe termen mediu. Cele pe termen lung, explică el, aduc cu sine prea multe ne­cunoscute și este foarte posibil să nu se îndeplinească. Astfel a construit în timp o afacere cu vânzări de peste 74 de milioane de euro – care include atât partea de pro­ducție, cât și re­țeaua de 75 de ma­gazine dezvoltate sub brandul LEMS (nouă proprii, restul în franciză) – și cu peste 1.300 de angajați.

        Acum, proprietarul LEMET pregătește o investiție într-un magazin etalon, chiar în fieful lor de la Ploiești. „Va fi o premieră. Noi nu am mai gestionat o suprafață atât de mare și apoi acesta este cel mai mare magazin de mobilă“. Dar toate la timpul lor.
        FABRICA. Pe zona de producție, platforma LEMET are în momentul de față linii complexe pentru panouri, pentru lemn masiv, pentru tapițerie, finisaj sau aplicare de vop­seluri. Alexandru Rizea rezumă încântat: „Nu cred că mai există în România o firmă de mobilă care să cuprindă toate acestea“. Practic, spune el, nu îi mai lipsește nimic, mai ales că există destule linii care, deo­camdată, nu sunt folosite la capacitate maximă și „la adevărata lor valoare și posi­bilitate teh­nică“. Alexandru Rizea aprinde, tacticos, lumina în fiecare hală în care intrăm (deși au destulă lumină naturală) și are grijă ca la ieșire să o stingă. „Nu facem ri­sipă de energie. Recent, energia electrică s-a scumpit cu 30%“, explică antrepreno­rul, punctând că orice derapaj în ceea ce privește costurile trebuie limitat.

citește mai departe…